Utdanningen min blir veldig relevant. Vi trenger flere pedagogiske ledere i barnehagen som har flerkulturell kompetanse
Sara Shoaei
saraUte2

Sara Shoaei

21 år, Oppegåd i Akershus.
2. års student Barnehagelærer med vekt på flerkulturell forståelse. 

Det var en venninne som sa jeg måtte bli barnehagelærer. - Sara, sa hun, - du har så mye energi. Og du er så glad i barn. Du må bli barnehagelærer.

Venninnen min hadde helt rett. Jeg hadde vært usikker på hva jeg skulle bli og dette føltes riktig. Dermed begynte jeg å lete etter skoler og fant DMMH. Ettersom dette er den eneste høgskolen som tilbyr den linja jeg går på ble valget enkelt, jeg måtte flytte til Trondheim. 
Jeg har aldri jobbet i barnehage før og var veldig spent på hvordan det var. Vi har praksis i barnehage veldig tidlig i utdanningen, så man får fort se om dette er noe for seg. Heldigvis hadde jeg det veldig gøy i praksis og jeg skjønte at dette er en jobb jeg kan trives med. 

Flerkulturell kompetanse er veldig viktig i samfunnet vårt. Utdanningen min blir veldig relevant, samfunnet i dag består av et stort mangfold. Vi trenger pedagogiske ledere i barnehagen som har flerkulturell kompetanse og som ser på minoriteter som en ressurs og som kan oppnå at kulturelt mangfold blir ivaretatt i barnehagens hverdagsliv.

Jeg synes det har vært veldig interessant å lære om å synliggjøre religioner, kulturer og språk i barnehagen. Vi har også lært om hvordan man kan frembringe holdninger som respekt, tillit og trygghet slik at vennskap på tvers av forskjellige kulturer og livssyn blir skapt. Dette vil hjelpe barna med å redusere fremmedfrykt, noe som videre kan føre til at man stopper utvikling av rasisme og diskriminering i barnehagen. Enda en grunn til at jeg syntes at det er veldig lærerikt å gå barnehagelærerutdanningen med vekt på flerkulturell kompetanse er fordi at jeg selv har foreldre fra Iran og Polen, og er derfor trespråklig. Det har derfor vært veldig interessant å kunne sammenligne og se hvordan teori vi lærer kan knyttes opp til min egen oppvekst. 
trapp
I 3. klasse håper jeg å få reise utenlands i praksis. Jeg skal søke om å få komme til Zambia, Namibia eller Sør-Afrika. Etter videregående skole reiste jeg et år rundt i verden, og det jeg angrer på er at jeg ikke arbeidet frivillig med barn i Afrika. Jeg tror det blir veldig lærerikt å se hvordan de driver barnehagevirksomhet og barnehagelærerutdanning der. 

Jeg er veldig fornøyd med å være student på DMMH. Klassen vår er ikke så stor og vi har et kjempefint klassemiljø. Vi har blitt godt kjent med hverandre og jeg har fått mange venner her. DMMH har også mange tilbud utenom undervisningen. Jeg har nettopp blitt med i linjeforeningen som arrangerer mange artige aktiviteter. I tillegg er jeg med i Pedagogstudentene som er en studentorganisasjon. Pedagogstudentene jobber for å forbedre studiet og studiehverdagen. Jeg synes det er spennende at jeg har mulighet til å ha en stemme innen utdanningspolitikken i Norge. 

Da jeg først kom til Trondheim kjente jeg nesten ingen her, men det har gått veldig lett å få venner. Trondheim er en bra studentby som tilbyr et godt miljø og har et bredt aktivitetsmiljø. Jeg spiller håndball på NTNUI. Da jeg startet opp var det ikke et håndballtilbud på idrettslaget til DMMH, men nå har de fått i gang et her også. I tillegg har de flere idretter man kan delta i, som volleyball og fotball.

Etter bachelorgraden har jeg lyst til å gå rett på en mastergrad. Det er mye jeg kan tenke meg å gjøre i fremtiden og en master gir meg mange muligheter.