Jeg er veldig stolt over å få gå på DMMH. Skal du bli barnehagelærer så går du på DMMH
Kim NicKlas Todal Sandvik
niklastrappweb

Kim Nicklas Todal Sandvik

27 år, fra Frøya, Trøndelag
1. klasse bachelor barnehagelærerutdanning med vekt på natur og friluftsliv

Jeg har hatt mange forskjellige jobber og har blant annet studert lyd- og musikkproduksjon. Men så fikk jeg jobb i barnehage og trivdes veldig godt. Der fikk jeg et nytt syn på barn og barndom. Etter 3 år som assistent bestemte jeg meg for å utdanne meg til barnehagelærer.

Ingen hadde noen gang fortalt meg hvor viktig det er hva barna gjør, og hva de lærer. Mange tror at barnehagen bare er et sted barna blir plassert mens foreldrene er på jobb. Slik er det alldeles ikke. Det er barnas jobb å være i barnehagen. De blir like slitne som oss voksne, og kanskje har de fått mer ut av dagen enn foreldrene? De har lært masse og virkelig utrettet noe. Dette var et helt nytt perspektiv for meg.

Jeg bodde i Molde da jeg bestemte meg for å bli barnehagelærer. Da var det naturlig å velge DMMH, skal du bli barnehagelærer så går du på DMMH. Vi har folk fra hele landet i klassen min. Alle som jobber i barnehagen kjenner til høgskolen og snakker den opp. Jeg er veldig stolt over å gå på DMMH.
Linja mi er kjempeartig. Jeg valgte den fordi det er natur og friluftsliv jeg kan minst om og ville ha mest utbytte av å lære om. Jeg kunne ha søkt musikk, drama og kunst og håndverk, jeg ville ha storkost meg med det, men jeg ville heller gjøre noe jeg ikke kan. Det er fint å få påfyll fra et annet område og få mer allsidig kunnskap. Jeg ville lære å ta med barna på tur og bruke naturen. Nå lærer jeg kjempemye, det er perfekt for en som er nysgjerrig på det meste. Jeg er ikke utpreget frilufts – eller sportsmenneske men jeg liker godt å være ute.

Pedagogikk er også et spennende område, jeg synes barns lek er veldig interessant. Jeg tror vi undervurderer barn i stor grad. Kaller vi fuglen som synger for måse i stedet for pippipp har barna lært at det er en måse og at den synger på dette viset. Barn gjør det de gjør fordi noen har lært dem det.

Det har vært veldig greit å forholde seg til DMMH og lærerne. Det er alltid litt utfordrende å begynne i en ny klasse der ingen kjenner hverandre, man må finne plassen sin. Men alle virker veldig åpne, vi er bevisst holdningene våre og det ligger vel litt i kortene at man er imøtekommende og vil ha et godt klassemiljø. Det var fint komme tilbake til klassen etter første praksisperiode i høst, da fikk vi enda bedre kontakt og følte vi var blitt bedre kjent.

Jeg tror det er veldig lite kunnskap blant folk om hva det innebærer å være barnehagelærer. Du må fokusere på hva som er det beste for barna og deres utvikling. Jeg har møtt mange kjempebra folk i barnehagen som har blitt et forbilde for meg. Ikke bare fordi de jobber i det yrket, men jeg tror det er en forutsetning for å bli barnehagelærer. Du må være egnet til det, ikke alle kan jobbe med barn.