Her på DMMH kjenner jeg at jeg er mer engasjert, jeg vil sette meg ned med bøkene og bli den pedagogen jeg vil være. 
David André Flikkeid
David ute

David André Flikkeid

27 år, fra Strømmen i Akershus.
2. klasse Barnehagelærer med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk.

Jeg har bodd flere år i Trondheim og har blant annet studert kunstfoto, dramateater, tegnspråk og religionsvitenskap. Samtidig har jeg alltid hatt en liten tanke i bakhodet om å bli barnehagelærer. Det første året etter videregående skole jobbet jeg i barnehage. Jeg trivdes veldig godt der, spesielt sammen med de yngste barna. Både kollegaene mine i barnehagen og andre anbefalte meg å søke DMMH, jeg hørte mye positivt om høgskolen før jeg begynte her. 
Her på DMMH kjenner jeg at jeg er mer engasjert, jeg vil sette meg ned med bøkene og bli den pedagogen jeg vil være. 

Jeg utdanner meg til å bli barnehagelærer, og målet er å jobbe i barnehage når jeg er ferdig. Men jeg håper å fortsette med hobbyene mine. Musikk og kunst er gleder i seg selv, det er veldig viktige ting i livet mitt som har bygget meg til den personen jeg er. Første gang jeg stod på en scene følte jeg meg fri, den følelsen vil jeg at barna også skal få kjenne på. Sammen med noen venner dannet vi en frigruppe som lagde teaterstykker for noen skoler i Oslo. Nå har jeg lyst til å starte med dukketeater for barn, sammen med ei i klassen min.
Sykkel i parken
Vi har fri tilgang til øvingsrom på DMMH, det er mange instrumenter, teatersaler og andre spesialrom tilgjengelige for studentene utenom skoletiden. Det er lenge siden jeg har opplevd et så godt klassemiljø som det er her, det sitter ofte en liten gjeng og klimprer på instrumenter. Vi får hele tiden oppleve ting som er nyttige. 2. klassene på linja vår pleier å dra på studietur til Berlin eller Stockholm, jeg fikk en aha-opplevelse i Berlin og skjønte at det er dukketeater jeg vil drive med. 

Pedagogikktimene på DMMH er de timene som har preget meg mest som person. Vi har veldig engasjerte lærere som ønsker at vi tar i bruk det vi lærer for å påvirke politikere og samfunnet. Det er en unik høyskole med et veldig profesjonelt lærermiljø.  Alle fokuserer på en ting – barnehagelærerutdannelsen. Jeg tenker at man lærer å reflektere på DMMH. Vi reflekterer over hva vi har lært, hvem vi er når vi er sammen med barna. 

Studiet er vanskelig og omfatter mange viktige fokusområder. Linja mi legger vekt på det barna gjør i barnehagen, de synger, tegner og spiller skuespill. Det betyr ikke at vi bare holder på med kunst og kultur, vi har de samme fagområdene som de andre linjene. Men musikk, drama og kunst og håndverk går igjen gjennom de andre fagene. Når vi har naturfag drar vi ut og lager landart. I RLE har vi satt opp et dukketeaterstykke, gjennom det lærte vi hvordan vi kan lære barna om religion. 

Etter bachelorgraden ønsker jeg å ta Master i barnekultur og kunstpedagogikk. Jeg bil lære enda mer om hvordan jeg kan bruke kunst, musikk og drama sammen med små barn.