Startet opp linja med vekt på flerkulturell forståelse
I 2007 var jeg en forkjemper for å starte opp linja som har vekt på flerkulturelt arbeid og internasjonalisering. Høgskolen og innholdet i undervisningen må speile samfunnet av i dag og et samfunn i endring. Vi har hatt flerkulturelle barnehager i flere år og det blir stadig flere.
I 2009-2011 arbeidet jeg med å implementere estetiske fag inn i barnehagelærerutdanningen på universitet UNAN-Managua i Esteli, Nicaragua. Jeg var med og utarbeidet studieplanen og underviste i tillegg på en videreutdanning for norske studenter om tema knyttet til i flerkulturell pedagogikk.
Det var en fantastisk opplevelse å få bo i Nicaragua. Å være en fremmed, å bo i et land, delta på møter og ikke forstå alt, det har vært lærerikt. Jeg har vært i samme situasjon som mange av våre nye landsmenn. Å ikke forstå og bli holdt utenfor er en nyttig erfaring å ha med seg til studentene. Det blir viktig å utvikle en samtalestil, i kontakt med minoritetsforeldre og kolleger som ikke deler samme språk. Samtidig kan en med bakgrunn i opphold i en annen kultur, sette seg inn i hvordan barn som nyankomne til Norge opplever en fremmed hverdag.
Anbefaler utenlandspraksis
Jeg anbefaler studentene våre å reise utenlands i praksis. I tillegg til det pedagogiske utbyttet er det lærerikt å oppleve en verden der de fleste ikke har tilgang til den velferden vi har i Norge. Vi har også internasjonale studenter som kommer hit og lærer om norsk barnehagetradisjon barnehagetradisjon samtidig som vi får ta del i deres erfaringer fra deres hjemland. Jeg er veldig stolt over å jobbe på en høgskole som satser internasjonalt. Det sier noe om DMMHs profil at vi er såpass framme når det gjelder internasjonalisering. En av våre lærere, Arve Gunnestad, har vært med å utvikle barnehagelærerutdanning i flere afrikanske land. Det arbeidet han og flere ved høgskolen har utført er utrolig viktig og inspirerende. Det er det som gjør utdanningen spennende og åpner så mange muligheter for studenter.