Ingen fasitsvar i kunstfagene
I kunstfagene er det ikke nødvendigvis noen fasitsvar. Min opplevelse av fargen rødt, er ikke den sammen som Gabriel på 4 år eller en student. Å arbeide med disse fagene bidrar til en annen erkjennelse av omverdenen. Jeg er blant annet opptatt av de yngste barna og sanseerfaring i møte med forskjellige materialer. Vann kan både være det deilige kveldsbadet, den skitne sølepytten, snøen som smelter på lekeapparatet. Løvet kan være både frossent og sprøtt, lunt og mykt.
For å overføre dette til studentene, fyller jeg to baljer med veldig våt leire. Den ene er iskald, den andre god og varm. Her får studentene erfare både det å bli skitten, men viktigere, at de samme materialene gir helt forskjellige opplevelser. Slik gjør de seg konkrete erfaringer og kan reflektere over sanseapparatet, og hvor viktig det er. Hvorfor er den ene balja ekkel å stikke fingrene i og hvorfor er den andre god? Det er fantastisk når studenten forstår verdien av at barna får utviklet seg inne dette feltet.