Forskningsbasert kunnskap utvikler barnehagens kvalitet. Dette er jeg opptatt av.
Tora Korsvold
Nytt bilde av Tora

Tora Korsvold

Professor i førskolepedagogikk. Underviser i Master i barnehagekunnskap.

DMMH er en arbeidsplass med mye energi. Jeg har mange flotte kollegaer som utgjør et mangfoldig persongalleri. Høgskolen preges av kunnskapsdeling og stor grad av samarbeid. 

Du merker at du blir møtt med vennlighet på DMMH. Alle er veldig hjelpsomme og personalet har en god blanding av fagkunnskap og personlighet. Du møter mye hel ved her.
 
Vi har mange tverrfaglige prosjekter mellom de ulike seksjonene. Barnehagens innhold og dermed også utdanningen er bygget opp med en tverrfaglig tilnærming. Å arbeide på DMMH er en kontinuerlig videreutdanning, og som faglærer både får man mye og man yter mye. Jeg føler meg privilegert som får arbeide på et sted som gir meg så mange impulser. Jeg har vært her i snart 6 år og underviser på masterutdanningen.
vindu
Det jeg setter mest pris på i jobben min er møtet med masterstudentene med erfaring fra praksis. Jeg lærer mye av deres innspill fra barnehagens hverdag. Det ser jeg på som et korrektiv eller en utvidelse av min forståelse av barnehagen, og det kan gi meg en aha-opplevelse når jeg knytter sammen deres erfaringer med fagkunnskapen min.  Jeg blir også veldig glad når jeg ser det går bra med studentene våre. Kanskje tar de på seg nye arbeidsoppgaver som de nå føler seg klare for, eller så velger de å forske videre gjennom en phd. grad. 

Jeg får brukt veldig mange nye sider av meg selv i jobben min, og fulgt opp mange av interessene mine, både faglig og privat. Nå har jeg kontorplass sammen med norskseksjonen og jeg får stadig ta del i gode diskusjoner om skjønnlitteratur, som jeg er veldig glad i. Jeg setter også pris på å bruke kroppen, jeg er utdannet kroppsøvingslærer i bunnen, og i vår sprang jeg en av distansene i Trondheim Maraton sammen med mange av kollegaene mine. 

Først og fremst er jeg forsker. Jeg er spesielt opptatt av barnehagens historie og barndommens mangfold. 
Til høsten setter vi i gang flere nye mastergrader, blant annet «Master i barnehagekunnskap – barndom i et samfunn i endring», som jeg sammen med Monica Seland er ansvarlig for. 

Det er viktig å ha ny kunnskap om det som skjer i barnehagen. Forskningsbasert kunnskap utvikler barnehagens kvalitet. Samtidig må vi også ta vare på det erfaringsbaserte og skjønnsmessige. Norge er et langstrakt land og barnehagene er og skal være forskjellige. Barna har likevel rett til et likeverdig barnehagetilbud, det må ikke bli slik at ting skjer vilkårlig i barnehagene. 
En mastergradssatsning mener jeg vil gi barnehagen nettopp det avgjørende kompetanseløftet som DMMH vil gå i spissen for. For studentene gir mastergradsstudiet en unik mulighet til å dykke ned i all den spennende forskningsbaserte kunnskapen som eksiterer og skapes. Flere barnehagelærere med mastergrad vil dessuten bidra til statusheving av profesjonen, og til større forståelse i samfunnet.