Mariann: Skolearbeidet går gjerne i bolker med travle og mindre travle perioder. Jeg jobber 100 % ved siden av, og det lar seg absolutt kombinere med studiene. For meg passer det veldig godt å jobbe på denne måten. Jeg gleder meg til hver samling og sier til alle som tenker på å ta deltidsutdanningen at det må de gjøre. Hvis en har lyst til å begynne på utdanningen så er det bare å prøve seg.
Klassemiljø
Ingrid: Klassemiljøet vårt er veldig godt, med et stort spenn i bakgrunn og alder. Flesteparten kommer fra Trøndelagsområdet, men vi har også medstudenter fra Møre, Hedmark og Oslo. Den yngste er 20 år og den eldste er 53 men vi merker ikke mye til aldersforskjellen. En person i klassen vår jobber ikke ved siden av studiene. Hun har bedre tid og leser mer enn oss, men vi andre har erfaringen som gjør teorien lettere.
Vi arbeider sammen for å hjelpe hverandre, vi har det samme målet. Det er godt å komme i klassen. Samtidig er Mariann og jeg veldig heldige som kan støtte oss på hverandre. Vi kan dele erfaringer og ting vi lurer på.
Mestring av teknologi
Mariann: Det er mange gruppeoppgaver på deltidsutdanningen og vi har mye kontakt med studiegruppen vår. Sammen blir vi gode, vi hjelper hverandre til å bli gode. Når vi ikke er på høgskolen jobber vi med oppgavene på et felles elektronisk dokument, vi Skyper og vi møtes fysisk av og til.
Ingrid: Å utnytte teknologien er en ny erfaring for oss, og kanskje noe av det som har vært mest utfordrende ved å begynne å studere i voksen alder. I begynnelsen måtte vi få hjelp fra familiene våre til dette, men nå klarer vi det meste selv.
Mariann: Det er artig å lære mer om teknologi, som slett ikke var så vanskelig som jeg hadde trodd. En kan lære også om en er godt voksen. Noe vi også har lært masse av er å være i praksis. Etter det første året på utdanningen kan vi ha en praksisperiode i barnehagen der vi er ansatt, i de andre periodene må vi andre barnehager. Det har vært veldig lærerikt, alle som jobber i barnehage burde vært på hospitering.
Jeg er stolt av å jobbe i barnehage
Ingrid: Det gir meg så mye å se at barna opplever mestring. Å kunne hjelpe og støtte dem opp, løfte dem frem slik at de blir de beste av seg selv. Jeg føler jeg er viktig for barna. Barnehagen gjør en kjempeviktig jobb for barna. Av og til spør folk jeg treffer om hvordan jeg orker å jobbe i barnehage, de sier det er mye bråk og skrik og sånn. Da sier jeg de må komme og være her selv, og få oppleve hva vi virkelig gjør.
Mariann: Jeg er veldig stolt av å jobbe i barnehagen, jeg mener vi gjør noe godt for barna. Jeg er veldig opptatt av å se enkeltbarnet, det å være der for hvert enkelt barn. Vi blir veldig knyttet til barna i barnehagen. Det er en viktig jobb å være der for barna, samtidig gir det meg veldig mye tilbake.