Barnehagelærerne skal være gode rollemodeller for barna i barnehagen. Da er det viktig at en kjenner seg selv godt og har et avklart forhold til hvordan en selv reagerer på situasjoner som utfordrer.
Trond Løge Hagen
Studentene samarbeider med barnehager
Jeg har aller mest glede av jobben min når studentene gjør noe som kommer barnehagene til gode, som for eksempel Toddlerfestival, vinteraktivitetsuke og barneteaterfestival. Å lage noe sammen med studentene og presentere det for en barnegruppe gir meg masse glede.
I tillegg til å undervise på master- og bachelorutdanningene jobber jeg også med faget Undervisnings- og høgskolepedagogikk, som flere av lærerne på DMMH følger. Det er en fin måte å bli kjent med hverandres undervisning på. Det skaper trygghet i lærerrollen, vi lærer av hverandre og ofte fører det også til nye undervisningssamarbeid mellom de forskjellige lærerne.
Jeg tror den tradisjonelle måten å undervise på, med forelesninger, står foran en stor endring. Det vil fremdeles være viktig å tilegne seg kunnskap selv om vi har de fleste svar på mobilen vår. Men jeg tror dette vil skje gjennom mer varierte og interaktive former. Det er likevel svært mye som internett ikke kan gi oss svar på for eksempel knyttet til arbeid med kommunikasjon og ledelse. Når kunnskapen er en integrert del av deg selv fremstår en ofte med en annen autoritet. Dette må en trene på, slik at en blir bedre på å gjøre de viktige og riktige valgene i spontane situasjoner.
Oppdatert