Alle som har mulighet til å ta en mastergrad bør gjøre det.
Vera Holst
Masterstudentene har veldig variert bakgrunn
En styrke i etter- og videreutdanninger er at studentene er satt sammen fra variert bakgrunn. Det er både pedagogisk ledere som ønsker å ta lederoppgaver i fremtiden, noen styrere og nyutdannede barnehagelærere. Innholdet i barnehagelærerutdanningen er forskjellig fra den bachelorgraden jeg tok i 2003 og det er interessant å høre de nyutdannedes refleksjoner. Vi lærer mye av hverandre. Mangfoldet i klassen er virkelig en styrke, vi får frem ulike tanker og innfallsvinkler til diskusjon.
Masteroppgave
I siste del av studiet skriver vi en masteroppgave. Jeg gleder meg til å lære mer om forskningsmetoder. I oppgaven min vil jeg ta for meg sykefravær i barnehagen. Det er mange gleder ved å ta en master. Det å være i en klassesetting, å få viktig fagstoff på pensum og at vi er nødt til å sette av tid til å lese fagstoff er inspirerende. Samtidig er det ganske hardt å sette av tid når jeg jobber ved siden av. Men dette er jo noe man er klar over når man velger en videreutdanning.
Studiet har så langt gitt meg en større forståelse av barnehagen som organisasjon og viktigheten av god ledelse på ulike plan. Det har vært en veldig spennende prosess og jeg ser stor nytteverdi i praksis. Alle som har mulighet til å ta en mastergrad bør gjøre det.
Oppdatert