Jeg jobbet ett år i en familiebarnehage. Da skjønte jeg at jeg måtte lære mer for å jobbe med barns beste
Iselin Gjerseth
Vi har hatt flere gode prosjekter og gruppearbeid gjennom utdanningen. I 2. studieår måtte vi blant annet ha et foredrag kultur og inkludering. Jeg fikk en ny forståelse av hva som kan ligge i kultur, det er ikke bare etnisitet men også barnehagekultur, hjemmekultur, barnekultur og toddlerkultur (1 og 2 åringer). Det er viktig å trekke med seg hjemmet inn i barnehagen, vi må skape et inkluderende barnehagemiljø der det barnet har meg seg fra hjemmet er verdifullt. Dette ga oss god trening og trygghet nå som jeg skal skrive bacheloroppgave om musikk og samlingsstund som arena for relasjonsdannelse.
3. studieår
I det tredje studieåret dreier mye seg om ledelse. I praksisbarnehagen min får jeg være med og sette i gang et helt utviklingsarbeid. Jeg får også være med på flere foreldresamtaler før jeg skal lede en selv, det er veldig betryggende.
Når vi er i praksis er vi der ikke som arbeidskraft. Jeg har mulighet til å trekke meg unna, skrive ned ting jeg vil reflektere over og ta med tilbake til veileder. Veilederen er veldig til stede og behjelpelig. Man føler seg veldig sårbar når man først er i praksis men du lærer ved å prøve og feile. Du kan aldri spørre for mye. De fleste praksisbarnehagene er vant med å ha studenter og legger godt til rette for oss. Du lærer utrolig mye av å være i praksis. Nå som jeg snart er ferdig med utdanningsforløpet så ser jeg viktigheten av flere barnehagelærere i barnehagen nettopp for å kunne oppnå målet jeg hadde om å arbeide for barns beste.
Oppdatert